Könyvíráshoz nagy segítség a romantika, akár az insta-love ügyes ábrázolása.
kreatív írás cikk

Könyvírás: Insta-love

Íróként láttál olyan véleményt, amelyik felrótta az „insta-love”-ot, azaz a nagyon gyorsan, szinte ránézésre születő érzelmeket?

Mi az az „insta-love” és miért szeretik egyre kevésbé az olvasók?

Egy időben kifejezetten divatos volt a könyvírásban az olyan romantikus történet, ahol a szereplők azonnal egymásra hangolódtak, érezték a kapcsolódást a másikkal, és nagyon gyorsan úgy gondolták, szerelmesek. Ezek a típusú történetek szorosan összekapcsolódnak az egyik kedvelt romantikus toposszal, a lelki társsal, amelyik szerint a szereplők valamilyen okból mindenki másnál jobban illenek egymáshoz, és ezt a kapcsolódást azonnal érzik, amint találkoznak.

A lelki társ, az azonnali kötődés (bonding) témája nagyon izgalmas dolog.

Viszont:

  • Mivel sok történetben megjelent,
  • majd egyre több történetben jelent meg bármilyen magyarázat nélkül (nincs sem mágikus, sem tudományos (DNS-alapú, neurológiai) magyarázat a gyors érzelmi kapcsolódásra, csak megtörténik),
  • az olvasók egy része ráunt.

Ezzel párhuzamosan egyre népszerűbbé vált az úgynevezett „slow-burn love”, amely során a romantikus páros lassan ismeri meg egymást és szeret egymásba.

Ezek a történetek sokszor más erős toposzhoz is kapcsolódnak, például:

  • Az ellenségből szerető vagy a barátból szerető toposzokhoz,
  • amely során először egy más jellegű kapcsolódás van a szereplők között,
  • és ez lassan érik szerelemmé.

De mi zavarja valójában az olvasókat a túl gyors kapcsolódásban (insta-love)?

Az érzelmek és a fizikai vágy, vonzalom összekeverése

A romantikus párosod tagjai első látásra vonzódhatnak egymáshoz, sőt, bizonyos zsánerek esetében a kémia, a szikrázó vágy ábrázolása nagyon is fontos. Azonban, ha ezt a gyorsan születő reakciót összekeverik a romantikus érzésekkel, az hiteltelenné válhat.

Különösen akkor, ha felnőtt (egyetemista vagy idősebb) szereplőkről beszélünk, de a kamasz szereplők esetében is sok olvasót zavar az, ha a hormonok okozta reakciókat a történet során az író valódi szerelemnek állítja be.

A nagy kinyilatkoztatások

Ha a szereplőid állítják, hogy még soha nem éreztek ilyet, de nem mutatsz olyan helyzetet, amely ennek alapot adhatna, az zavaró lehet. Néha extrém körülmények között két ember nagyon gyorsan tud kapcsolódni – de a hétköznapi szituációk erre nem lesznek alkalmasak.

Fontos, hogy a szereplőid is tisztában legyenek azzal, ha hirtelen fellángolást éreznek, és ezt meg tudják különböztetni az elmélyülő érzelmektől. Érdemes a könyvírás során ez utóbbinak több jelenetet, többféle szituációt adni, így az olvasó nem érzi azt, hogy a szöveg beszél egy erős érzelemről, de nem mutatja meg valójában.

Túl hamar kiépülő bizalom

Az egyes embereknek mást és mást jelent a bizalom megszületése:

  • Van, aki könnyen beavat titkokba vagy erős érzelmekbe frissen megismert személyt, de a fizikai kapcsolódásra több idő kell neki.
  • Van, aki könnyen megérint másokat, de falat húz a mélyebb érzései és a másik közé.
  • Van, aki sosem kérne segítséget, miközben gyorsan és önzetlenül segít.

Tudnod kell íróként, hogy a te szereplőd számára mi az, ami megmutatja a bizalom megszületését – és ezt világossá kell tenned az olvasó számára is. Így meg fogja érteni, hogy hirtelen, a semmiből született-e a bizalmas helyzet, vagy valami, amit ő személyesen közelinek érez, a szereplőnek még nem az.

Túlidealizált helyezetek, beszélgetések

Az írók időnként úgy érzik, azzal kell megmutatniuk a szerelmet, hogy a párosuk tagjai mindenben egyetértenek, azonnal passzolnak és ketten a világ ellen harcolnak.

Csakhogy egy romantikus páros között kialakulhat nézetkülönbség, ütközhetnek az elveik, tapasztalataik, tudásuk vagy akár az igényeik. Még egy lelki társas toposzt használó történetben sem szükségszerű, hogy a másik mindenben egyetértsen a főhőssel. Sőt, a vita, vagy ha meggyőzik egymást, mélyítheti a kapcsolatot.

Átgondolatlan döntések a szerelemre hivatkozva

Egyes történetekben azért születik meg nagyon hamar a szerelem a páros tagjai között, mert valójában ez és csakis ez adja a motivációt arra, hogy a cselekmény beinduljon. Ha úgy érzed, hogy a szereplőd viselkedését, reakcióit, döntéseit befolyásolnia kell a kötődésnek, akkor vagy olyan kapcsolatot hozz, aminek van már a történet előtti időkből alapja, vagy gondold még egyszer végig a főhősöd céljait és motivációit.

A könyvírás döntések sorozata. Írjunk vagy ne írjunk olyan történetet, ahol a szereplők hamar kapcsolódnak?

Az írás egyik fontos szabálya az, hogy írj olyat, amit élvezel megírni. Ha neked az „insta-love” (vagy akár a hozzá kapcsolódó toposzok) izgalmas, vonzó, akkor természetesen szabad ilyet írnod. Viszont gondold át, hogy hogyan tudsz egy kicsit csavarni a megszokott a ötleteken, vagy hogyan tudod íróként megmutatni ezzel együtt is a bizalom, a kapcsolódás változását.

 Még egy gyorsan születő szerelem is mélyülhet. Izgalmas lehet, ha az azonnali kapcsolódás és a főhős más céljai ütköznek egymással. De az is lehetséges, hogy a páros egyik tagja hisz a lelki társban, kötődésben, míg a másik nem, és meg kell győzni.

Egy jó szöveg a szkeptikus olvasókat is magával ragadhatja – törekedj tehát ilyenkor is az egyedi, erős, emlékezetes megoldásokra.

Jó írást mindenkinek!

(Róbert Katalin)


Ha érdekel a könyvírás, és szeretnél a romantikában elmélyedni, szeptember 15. éjfélig jelentkezhetsz Róbert romantika író kurzusára.

Róbert Katalin más cikkei és kurzusai elérhetők itt.

Ne maradj le!

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük