
Forgatókönyvírás kurzus
Szeretnél belelátni a filmes világba? Érteni a forgatókönyvírás menetét? Megismerni a mélyebb szakmai titkokat?
A regényírás és a forgatókönyvírás testvérszakma, mégis kissé máshol a fókusz, más módon zajlik a munkamenet. Ezt az látja át igazán jól, aki mindkét irányban jártas és évtizedek óta benne van a szakmában.
A kurzus oktatója Szélesi Sándor, országosan ismert regény- és forgatókönyvíró. Az előadássorozat keretében nemcsak tankönyvszagú ismereteket ad át, hanem azt is, hogy a hazai gyakorlatban mi hogyan valósul meg, milyen lehetőségek vannak.
Nyolc hét alatt nyolc előadás lesz, az órák minden csütörtökön 18 órától kezdődnek Zoomon keresztül, és egy hétig visszanézhetők. Kérdezni előadás után, illetve a kurzus Facebook csoportjában is lehet.
A tanfolyam alatt nincs írásos beadandó.
A Forgatókönyvírás kurzus témái:
~1.~ A filmgyártás kulisszatitkai
A filmgyártás izgalmas folyamata, felépítése. Hol helyezkedik el a forgatókönyvíró? Milyen készségekre, képességekre lesz szükséged? Kié az ötlet? Kapcsolat a rendezővel, producerekkel, gyártással. Kinek a fejével kell gondolkodnod? Szöveg és kép. A munka folyamata, munkamódszerek, a forgatókönyv és a film, mint „végtermék”. Filmes alapfogalmak, szakkifejezések: a forgatókönyvíró és az operatőr oldaláról.
~2.~ Miben más a forgatókönyv- és a regényírás?
A film mint vizuális médium. Milyen hasonlóságok és különbségek vannak a regényíráshoz viszonyítva? A forgatókönyvek formai követelményei. Kulcsfogalmak. Filmtípusok (szappanopera, sorozat, Tv film, nagyjátékfilm) különbsége. High concept és low concept. Mi is a műfaji film? Létrejöttük, hagyományaik, alapelveik. Stílusjegyek. Ötletek, mi kell az ötlethez, hogy forgatókönyvlegyen belőle? Bepillantás pár profi forgatókönyvbe. Hogyan álljuk hozzá egy irodalmi alapanyaghoz az adaptáció során?
~3.~ A 3 felvonás és a 8 szekvenciás struktúra.
A forgatókönyv mint precízen felépített rendszer. A háromosztatú szerkezet. Plotok és subplotok. Fordulópontok. Az íjhúr feszültsége. Inciting incidens, plotpointok, midpoint, twist… Klasszikus, művészfilmes és parametrikus narráció. Műfaji filmek jellemző szerkezetei.
~4. és 5.~ Karakterteremtés, karakterépítés
A karakter, mint a történet hordozója. A karakter felépítése, dimenziói. Háttérsztori, múlt, jelen, jövő. A karakterek expozíciója, bevezetése, karakterív. A protagonista-antagonista ellenétpár. Turn, goal, need, change: a céltől a szükségszerűségen át a változásig. Archetipikus karakterek. A hős útja. Karaktertípusok változatai. A karakter konfliktusai, működési mechanizmusok, súlypontok. Tudatos és tudattalan motivációk. Karakterelemzések. Mitől és miért működik egy filmes karakter máshogy, mint egy regénybeli karakter?
~6.~ Ötlet, történetsor, dráma, konfliktus: a jelenetek felépítése
Miért és mitől más a filmes jelenet, mint a könyv? A jelenet, mint a drámai cselekmény magja. A jelenet céljai. Megszerkesztése, összefűzése. Suspence a forgatókönyv oldaláról. Helyszín, időtartam, elmozdulás, mozgás. Outline. A jelenetezés szabályai és megszegésük. Subtext. Jelenetanalízis. A flashback szerepe, alkalmazása.
~7.~ Jelenet és dialógusírás
Mitől lesz élő egy párbeszéd? A skizofrén forgatókönyvíró, a karakterek eltérő szemszöge. A dialógus céljai. A történet előmozdítása, információ, viszony, érzelem, konfliktus. Hogyan kerüld el a közhelyeket?
~8.~ Premissza, logline, szinopszis, treatment, pitch
Az első gondolattól az eladásig és tovább. Hogyan add át a történetedet, hogyan add el a történetedet. Mitől más a szinopszis, mint a könyvek hátlapja vagy egy rövid összefoglaló. Mi a treatment szerepe a folyamatban? Pitch a liftben. A fejlesztés alkotói folyamata. Munka a társíróval, dramaturggal. Hazai lehetőségek. Koprodukció. Pályázatok.
A Forgatókönyvírás kurzus részletei:
Időtartam: 2025. október 30. – december 18.
Előadások időpontjai: október. 30, november 6, 13, 20, 27, december 4, 11, 18. Minden csütörtökön 18 órától. (A felvétel egy hétig visszanézhető.)
Díj: 160 ezer Ft, ami szükség esetén 2*80 ezer Ft-s részletben is fizethető (okt. 25. és november 10.)
Előadó: Szélesi Sándor író, szerkesztő, forgatókönyvíró, dramaturg.
Jelentkezési határidő: 2025. október 20.
A jelentkezéshez nem szükséges semmilyen filmes előismeret. A befizetési adatokat a jelentkezési határidő után küldjük ki.
Tanulj profiktól! Légy a legjobbak között!
Értesülj mindenről időben, kövess minket Facebookon!
Érdekelnek más írói vagy szerkesztői programok? Kattints az Eseménynaptárra!
