pályázat előszűrése

Az Átjáró irodalmi pályázat előszűrése

Hatalmas öröm a hazai fantasztikumnak, hogy újra elindul az Átjáró Magazin Szélesi Sándor főszerkesztésével. 2025. november 15-i beküldéssel novellapályázatot hirdettek, és ennek a pályázatnak az előszűrését a Tehetség Íróstúdió keretében mi végeztük.

Az irodalmi pályázat statisztikai adatai

  • A beérkezett novellák száma: 246 mű.
  • Szerzők száma: 185 fő.
  • Nemek aránya: 61% férfi, 39% nő.
  • Eloszlás zsánerek szerint: sci-fi 52%, fantasy 24%, weird 14%, egyéb vagy nem besorolható 10%.

A novellák száma azért több, mert egy szerző két írást is beküldhetett. A zsánerek eloszlása a várt módon alakult. Általában egy ilyen pályázatra sokkal több fantasy írás szokott érkezni, mint sf, de az Átjáró korábban főleg sci-fit jelentetett meg, így ezt az írói kört hozta be újból. A weird hazánkban kisebb olvasói és írói körrel bír, így nagy öröm, hogy ilyen művek is érkeztek.

A nemek aránya meglepetést okozott, mert országos szinten a novellapályázatokra több nő szokott írni, mint férfi. Ez az arány nemcsak más zsánerekben jellemző, hanem a (tematikai megkötés nélküli) sci-fi pályázatokon is rendszeresen meg szokott jelenni.

Az irodalmi pályázat előszűrése

Az előszűrés indulásakor egyeztettem a főszerkesztővel, hogy pontosan milyen szempontok alapján szeretné a szűrést, illetve át lehet-e lépni a karakterhatárt és mennyivel. A kérésére befogadó előszűrést végeztünk, ez azt jelenti, hogy a besorolási szintek alacsonyak, nem szigorú a szűrés, nehogy kiessen egy-egy jó mű.

Utána előadást tartottam a szűrési módszerekről, szintekről, és a tipikus előszűrői hibákról a hallgatóknak, akik korábban már elvégezték a sci-fi vagy a fantasy szerkesztői modult. Majd a csapat – a titoktartási nyilatkozat kitöltése után – megkapta a novellákat.

Minden novellát legalább két ember olvasott és értékelt. Ahol eltért a véleményük, vagy nem tudtak döntést hozni, ott az előszűrést ellenőrző gyakorlott szerkesztők megnézték az írást, illetve csoportos megbeszélés is zajlott.

Az előszűrés eredménye, hogy a 248 mű közül 6 novella emelkedett ki egyértelműen, illetve további 40 még jó írói munkának bizonyult. Az előszűrés anyagát megkapták a kiírók, és a döntési folyamat további része már náluk zajlik.

A pályázat eredményhirdetése várhatóan 2026. január 15-ig megtörténik.

Az Átjáró irodalmi pályázat előszűrési tapasztalatai:

A nyelvi szint a novellák felénél problémás volt. A nyelv egy hordozó közeg, az író ezen keresztül tudja kifejezni önmagát, így tudja érzékletesen átadni a történetet. Hiába jó egy ötlet, hiába érdekes az író fejében zajló cselekmény, sajnos, ha ez nincs megfelelő módon átadva, akkor az olvasó nem részesül belőle. Itt még csak a gördülékenységről beszélünk, nem az egyedibb eszköztárról. Sok műnél az alapok hiányoznak, ami részben a hazai írástechnikai oktatás alacsony szintjét mutatja.

A jó nyelvi szintű íróknál meglepő dolog volt, hogy az atmoszférateremtés magasabb szintjét nem használták. Vagy épp nem értették, és helyette erőltetetten “szépirodalmiak” akartak lenni, de nem volt értelme a mondatoknak a sok jelző miatt. Érdemes megtanulni a magasabb szintet, vagy ha erre nincs mód vagy igény, akkor a „kevesebb több”-elv sokkal jobban működik.

A pályázati anyagban kevés volt az aktuális kortárs téma, még kevesebb az újító ötlet. Nagyon sok ismétlődő téma érkezett. Magányos hős a posztapokaliptikus sivatagban, emlékek digitalizálása, emberkísérletek, katasztrófával végződő űrutazás, népmesei elemekre épülő fantasy, naplóformában írott visszaemlékezések, AI-problémák, virtuális valóság, álom vagy kóma, lovecraftiánus szörnyek, tudatbefolyásolás…

Ezek közismert toposzok, és önmagában nincs is gond velük. Azonban ha nincs eredeti ötlet, akkor magának a novellának kellene jól működnie, egy élvezhető történetet elmesélnie. Egy erősebb, egyedibb stílus, egy ügyesebb háttérvilág, egy jó csattanó mind-mind izgalmassá varázsolhat bármilyen toposzt, de ha ezekből egyik sem igazán erős, akkor sajnos az írás nem elég a publikáláshoz.

Az egyedi formázások, beszúrt képek, vagy a novella fejezetekre osztása sajnos nem tudja ezeket pótolni. Az álomjenetekkel is érdemes óvatosabban bánni, ezek gyakran „kidobják” az olvasót a szövegből, nehéz őket jól megírni, vagy jó helyen beilleszteni.

A pályázat során gyakori volt a logikátlanság a világépítésben, a dramaturgiai gond, és sokan nem tudtak jó lezárást írni. (Az sajnos nem csattanó, hogy előkészítés nélkül, indokolatlanul meghal a szereplő.) Ezekkel az előszűrési szakaszban viszonylag elnézőek voltunk, és ha nem akadt kifejezetten kardinális hiba, akkor átengedtük a művet. Mindössze jeleztük a gondot és majd az Átjáró magazin szerkesztői döntik el, melyik novellát érdemes szerkesztéssel javítani.

Az előszűrést végezte: Telek Zsuzsa, Végh Judit Fruzsina, Benkő-Szabó Zsanett, Kun Gergely, Kormos-Rényai Kata, Bencsik Tímea, Süveges Adrienn, Mándi Szilvia, Wagner-Kovács Andrea, Tary Orsolya, Bartos Anita, Molnárné Szűcs Judit, Balogh Marianna, Baksay Marina, Makra Bianka.

Az előszűrés szakmai ellenőrzését ellátta: Kiscsatári Zsófia, Horváth Kamilla, Varga Bea.

Az Átjáró irodalmi pályázat országos kontextusban

Az elmúlt másfél évtizedben számtalan regény- és novellapályázat szűrését felügyeltem. Az Átjáró pályázat a maga nemében nagyon érdekes volt, mert a jobb szövegeknél is két feltűnő probléma akadt. Ezek nem voltak kiesési szempontok, de kitérek rá, mert valószínűleg abból erednek, hogy országos szinten más zsánerekhez képest a hazai felnőtt sci-fi, fantasy és weird buborékban ül, így le van maradva a modern írói eszköztár kapcsán.

Az egyik ilyen gond a túl nagy narrációs távolság. Alig láttunk olyan novellát, ahol az író képes volt a szereplőt közel hozni az olvasóhoz, ezeket az eszközöket használni, nemhogy a novella jeleneteihez igazítani. (Ha nem tudod, miről van szó, februárban indul az Írni akarok! írástechnikai kurzus.)

A másik gond az érzelemábrázolás sivársága. Hiába fordulatos egy űrcsata, hiába jelenik meg egy igazán nyomasztónak szánt szörny, vagy egy meglepő sci-fi ötlet, üres marad, ha az olvasó nem izgul, nem fél, vagy nem lesz elképesztően kíváncsi. Ez a 21. század, az olvasót bizony be kellene vonni érzelmileg is, nemcsak intellektuálisan.

Ezt sok író nem érti, mert húsz éve még távoli narrációval és érzelemábrázolás nélkül is jól működött egy történet, de ma már ez is alapvető írói fogás. Az olvasók más zsánereket is olvasnak, és megszokják ezeket az eszközöket. Ezzel az a gond, hogy így már laposnak és unalmas érződik az az írás, ahol mindez hiányzik. Szinte a teljes pályázati anyagban ilyen gondokkal küszködtek az írók.

Ezek megoldására segítség lehet a más zsánerek friss könyveinek értő olvasása. Illetve a célzott írástechnikai kurzusok is. (Már elkezdük kitenni a 2026. első félév ütemtervét. Érzelemábrázolás kurzus ugyan csak az év második felében lesz, de így is lehet szemezgetni a tanfolyamok között. Időpontok az Eseménynaptárban.)

Ebben a cikkben a negatívumokat soroltam, de természetesen voltak figyelemfelkeltő novellák, izgalmas percek, meglepő csattanók is. Ezekről majd a pályázat eredményhirdetésén olvashattok.

Hatalmas örömmel végeztük az előszűrést, jó volt találkozni sokféle tehetséggel. Remélem, sok íróval találkozhatunk az antológia lapjain, vagy később más kötetekben.

Mindenkinek jó írást kívánok!

Varga Bea


Amennyiben kiadói munkatárs vagy, és szeretnéd a Tehetség Íróstúdiót regény- vagy novellapályázat szűrésére felkérni, a k.varga.bea (kukac) gmail.com címen tudod felvenni velünk a kapcsolatot.

Amennyiben pályázó voltál, és a novellád kapcsán szerkesztői véleményt szeretnél kérni, kattints ide.

Ha íróként fejlődni szeretnél, nézz körül az Eseménynaptárban, vagy íratkozz fel a hírlevélre.

Ha érdekel a szerkesztés, akkor várunk a januárban induló Könyvszakmai ismeretek előadássorozatra. A Modern Szerkesztőképzésről bővebben itt olvashatsz.

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük